Motivasi itu selalunya memerlukan suatu booster besar untuk menujah hati, memandu  akal dan mengarah diri ke arah matlamat dan impian. Tanpa hasrat dan hajat yang besar, segala yang diimpi adalah sukar untuk dicapai.

Ramai orang yang mahukan kejayaan dalam masa yang singkat, namun semuanya nampak seakan sukar dan kabur untuk digapai lantaran tiadanya booster yang benar-benar kuat ke arah itu.

Petua terakhir bagaimana untuk meningkatkan motivasi anda apabila menghadapi apa punlah masalah dan musibah ialah, anggap sahaja semua yang telah, sedang dan akan dilalui pada masa hadapan adalah suatu proses pembelajaran!

Anda mungkin akan nampak seolah-olah apa yang saya sampaikan ini adalah suatu yang jarang difikirkan oleh ramai orang. Namun, tahukah anda betapa ramai manusia berjaya di dalam sejarah moden hari ini, mereka menjadikan kejatuhan, kegagalan dan pengalaman di dalam hidup untuk memacu diri mereka ke tahap yang jauh lebih gemilang lagi!

Kita lihat bagaimana Thomas Edison yang mencuba beribu-ribu kali sebelum berjaya menghasilkan sebuah alat yang mampu memberi cahaya kepada manusia sejagat sehingga hari ni. Tengok sahaja sejarah bagaimana Kolonel Saunders yang beratus-ratus kali mencuba resepi ayam gorengnya, yang asalnya sekadar untuk menampung kos hidupnya, namun akhirnya ia telah menjadi cukup terkenal sehingga ke hari Ini.

Jelas kepada kita bahawa kejayaan dan suatu yang besar-besar di dalam hidup akan diperoleh dengan suatu yang dirasakan amat pahit pada mulanya.

Carilah motivasi anda, jangan biarkan kedukaan dan kegagalan masa lalu menjadikan anda terus gagal di dalam hidup. Percayalah, semua itu hanya akan menjadikan anda manusia yang lebih hebat, lebih bermotivasi dan lebih cemerlang.

Salam bahagia!