Assalamualaikum semua. Apa khabar anda? Apa macam ibu anda, ayah anda, isteri dan anak-anak anda? Diharapkan semuanya berada di dalam keadaan yang paling sihat hendaknya.

 Baiklah, kita sambung bicara kita tempoh hari. Bagaimana hendak tingkatkan motivasi kita dalam meniti hari-hari mendatang?

2) Jadikan seseorang sebagai idola hidup. Contohi kegigihan, cara bekerja dan motivasi daripadanya.

Jadikan nabi kita sebagai contoh. Tiada lagi contoh manusia terbaik di dunia ini, melainkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Kita mungkin ada kalanya rasa tak ada semangat, Hendak lakukan sesuatu rasa macam ‘down’ saja. Bagaimana boleh berlaku macam ini, dik?

Tidak lain tidak bukan ianya lahir saripada kuasa dalaman diri anda yang telah meluntur,layu dan kian memudar. Ibaratnya sehelai pakaian yang saban hari dibiar kering, berhujan, basah dan berpanas di bawah terik mentari, lama kelamaan ia akan luntur.

Begitulah perumpamaan kita di dalam hidup ini. Tidak ada perkara lain yang mampu  menjadikan kita kembali bersemangat dalam melalui liku-liku hidup ini melainkan memperbaharui semula tekad, azam dan motivasi kita.

Carilah idola terbaik anda. Contohinya. Ikuti peribadinya. ‘Tiru’ segala usaha gigihnya. Moga-moga kita berupaya menjadi manusia cemerlang, gemilang dan terbilang.