RAMAI orang selalu tanya, macam mana nak buang perasaan benci. Rasa diri ni nak benci aje kat mamat seorang tu. Dia buat apa ajelah, ada aje salahnya. Pernah rasa macam ni? Jangan kata tak ada, ramai yang sedang mengalami perasaan yang saya sebut ni.

Yalah, nama pun manusia. Manusia kan penuh dengan seribu satu sifat yang kita tak akan mampu uraikannya satu persatu. Manusia kan memang banyak kelemahan dan kekurangannya.

Benci, khianat, umpat tu biasalah. Ya tak? Eh, mana boleh macam tu, kak. Tak boleh macam tu, dik.

Kita ni hidup walau pun kejap aje, kena ingat satu perkara, kita ni semua saudara. Sesama saudara tak elok bermusuh-musuh. Betul?

3 perkara untuk jadikan kita usir rasa benci pada teman dan orang lain :

  1. Bersangka baik pada setiap yang dilakukan oleh orang lain.
  2. Sucikan hati dengan sentiasa lakukan amalan untuk dekatkan diri pada Tuhan. Banyak sedekah, zikir, menolong saudara dan sahabat.
  3. Percaya bahawa sahabat yang kita sedang benci itu adalah aset untuk kita suatu hari nanti. Semua orang sekeliling kita adalah aset untuk kita ketika kita susah.

Selamat bersangka baik. Salam keteguhan ukhuwah. Mari kita berbaik-baik. Buang jauh-jauh rasa benci.