SEORANG wanita itu wajib menjaga maruah diri, nilai peribadi dan batas pergaulannya. Wanita itu halus. Ia lembut. Setiap gerinya mesti dijaga. Kerana itu juga, wanita ini sering dikaitkan sebagai permaisuri hati buat seorang suami.

“Agak-agaknya, perempuan macam mana yang kau suka?” seorang sahabat pernah bertanya pada saya. Dah lama kisah ni. Dia tanya pun saja-saja je masa tu. Sekadar mengisi masa yang terluang.

Sambil tersenyum, saya menjawab ringkas, “Haha… entahlah, aku tak fikirkan semua tu lagi.”

Yalah, zaman  lepas-lepas sekolah lagi masa tu. Semua fikiran lebih terarah kepada pelajaran, buku dan kelas-kelas. Perancangan masa depan biasanya belum lagi terlintas di benak.

 Zaman remaja, masa asyik-asyik kita bersekolah, budaya bercinta ini semacam menjadi kelaziman. Bukannya tak ditegah. Tapi rasa dah malas nak ditegur. Ia tetap juga berlaku.

Wanita ni biasanya mengharapkan sesuatu yang jujur dan benar-benar ikhlas dari seorang yang bernama lelaki. Hubungan jangka masa panjang biasanya diidam-idamkan oleh seorang wanita. Lelaki pula bukannya tak macam itu, tapi lazimnya golongan lelaki masa zaman-zaman remaja lebih mahukan keseronokan. Rasa tanggungjawab biasanya belum lagi datang.

Kerana itu juga kita boleh lihat masih ramai lagi lelaki yang belum berkahwin ketika usia mencecah tiga puluh. Biasa kan jumpa?

Hubungan percintaan ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian. Pertama ialah cinta peringkat awal remaja. Peringkat ini ialah pada umur antara 13 hingga 17 tahun. Cinta peringkat ini biasanya pasangan akan tertarik pada wajah, paras rupa masing-masing. Mana yang hensem-hensem, mana yang comel-comel itulah yang akan menjadi pujaan. Betul?

Cinta peringkat kedua iaitu peringkat umur 18 sehingga 22 tahun pula dinamakan cinta pertengahan remaja. Biasanya mereka yang bercinta, mereka yang bercouple pada masa ini adalah lantaran tertarik pada sikapnya, terpaut pada ambil beratnya kekasih, prihatinnya seorang lelaki terhadap wanita. Ini biasa berlaku.

Dan cinta peringkat terakhir ialah pada umur 23 hingga 27 tahun, iaitu cinta akhir remaja. Cinta pada level ini biasanya lebih dirumuskan kepada matlamat jangka masa panjang. Ini biasanya dikaitkan dengan faktor kestabilan kewangan, kekukuhan hidup seseorang, kemampuan untuk mampu menjaga pasangan hingga ke akhirnya. Ironinya, mereka yang bercinta pada peringkat umur ini ialah mereka yang telah biasa bergelumang pahit maung hidup termasuklah alam cinta remaja. Remaja takat umur ini juga biasanya telah mula mengenal erti hidup. Kebanyakan mereka juga telah mula memulai  hidup dalam kerjaya.

Tak kisahlah anda sedang atau masih bercinta pada peringkat mana sekali pun, bang, kak… Cuma nasihat saya, jagalah hubungan itu. Zahir dan luahkanlah percintaan itu mengikut apa yang selalu disebut oleh agama.

 Kita adalah kekasih Allah, kita juga merupakan kekasih Rasulullah. Ibu bapa juga kekasih kita. Walau tinggi mana pun rasa sayang, kasih dan cinta kita pada dunia, cinta pada mereka jangan sekali dilupa.