BILA orang bertanya, mengapa SangMentari sekali lagi berubah wajah, kembali kepada wajah kira-kira genap setahun yang lepas? Saya akan hanya tersenyum. Ukiran semudah itu sesungguhnya sudah memberikan pengertian luas untuk saya sampaikan kepada anda semua.

Tiada lagi ungkapan seindah bicara buat saya gambarkan bahawa segala contengan di sini sesungguhnya telah memberikan suatu corak warna-warni dalam perjalanan hidup saya. Menghirup udara nafas pemberian Tuhan ini sememangnya mengajar saya menahan pedih-pedih derita, mengawal setiap titip-titip manis langkahan kaki.

Semoga semua itu menjadikan saya insan lebih tabah, kuat, rendah dan zuhud di atas muka bumiNya.

Seandainya, ada yang mampu menyelami sedalam-dalamnya ke dasar lubuk hati saya saat ini, pasti anda yang beruntung bakal tahu sejauh mana berertinya tulisan-tulisan ini kepada saya selama ini.

Betapa setiap wajah-wajah yang pernah berada di sini juga memberikan makna-makna yang tertentu dalam hidup saya.

Setiap untaian kata-kata yang saya coretkan di sini selama ini juga adalah sengaja mendidik dan membentuk hati nurani kelam saya, menjadikan saya manusia lebih sempurna sebagai khalifahNya.

Dan dengan kembalinya ‘wajah baru’ SangMentari ini adalah semata-mata sengaja mengimbaukan kembali ingatan saya kepada saat-saat itu yang mampu memberikan saya kekuatan dan semangat baru untuk terus melangkah di atas tanah pinjaman ini. Sungguh pantas masa itu berlalu!

Dan Engkau, ya Allah, permudahkanlah hari-hari mendatang kami!

 DEKAT BUKAN CAGARAN, JAUH TAK BERERTI HILANG…