Mengapa Badan Gemuk? 5 Petua Menjadi Kurus!


kenapa aku gemuk?

RAMAI yang mengadu dan risau dengan bentuk badan mereka yang tidak menarik. Setiap kali melihat ke cermin, serta-merta muka masam mencuka.

“Aku tak nak gemuk, aku nak kurus!”

Ya, mungkin ada di kalangan anda yang mengalami masalah seperti ini. Bukannya salah jika berlebih berat badan, cuma siapa yang tidak mahu dilihat indah, cantik dan molek pada pandangan orang. Bukankah begitu?

Justeru, bagaimana mahu mencapai berat badan yang ideal serta teknik kawalan berat badan yang  sepatutnya dilakukan. Bagaimana ya?

Menurut Mary L. Gavin, MD, terdapat 5 langkah utama yang perlu dilakukan oleh mereka yang ingin mencapai berat badan yang diidamkan. Bukan mereka yang gemuk sahaja ya. Anda dan saya yang kurus ini juga harus melaksanakannya.

1)      Aktiviti senaman. Senaman yang ideal haruslah dilaksanakan dengan kadar 3 kali seminggu selama kira-kira 30 minit. Ramai yng beranggpan bahawa perkara ini sudah selalu sangat diwara-warakan. Namun hakikatnya, aktiviti ini amatlah penting untuk mengawal kalori di dalam badan kita. Tanpa senaman yang dilakukan secara teratur, kalori-kalori akan mudah untuk terendap di dalam tubuh dan menyebabkan berat badan terus meningkat. Ubahlah gaya hidup anda mulai hari ini. Tidak semestinya lengkap berpakaian sukan untuk beriadah. Cukuplah berjoging atau berbasikal untuk ke tempat berhampiran, selagi ianya mampu membakar lemak dan kalori.

2)      Kurangkan ‘screen time’. Kurangkan screen time di sini bermakna anda harus mengurangkan masa anda bersantai-santai di bilik atau pun di dalam rumah. Pendek ceritanya, kurangkan masa menonton televisyen dan di hadapan komputer. Anda akan kurang untuk melakukan aktiviti luar sekiranya masa anda banyak dihabiskn di depan televisyen. Kurangkanlah screen time itu untuk sekitar 2 jam sehari sahaja.

3)      Sayuran dan buah-buahan. Ya, sayuran dan buah-buahan bukan sahaja memberikan anda vitamin dan mineral kepada tubuh, bahkan ianya menjadi diet pelengkap kepada tubuh anda. Justeru dengan pengambilan sayur dan buahan yang mencukupi, secara tidak langsung anda akan mendapati bahawa selera makan anda tidak berlebihan. Maka, tiadalah masalah pertambahan berat badan.

4)      Jangan tinggalkan sarapan pagi. Ramai di kalangan kita, anda atau sesiapa sahaja yang meninggalkan sarapan pagi semata-mata untuk mengurangkan pengambilan makanan. Ingat, ini adalah salah satu teknik yang salah! Ya, mereka yang meninggalkan pengambilan makanan sarapan pagi akan mudah dan cepat untuk berasa lapar. Dan ini sering mengakibatkan pengambilan makanan yang berlebihan semasa makan tengah hari. Justeru ini akan menyebabkan mereka mengambil nilai kalori yang jauh lebih banyak berbanding nilai yang sepatutnya diambil pada sarapan pagi.

5)      Kurangkan minuman bergas. Salah satu faktor kegemukan juga adalah disebebkan amalan pemakanan dan minuman yang salah. Banyakkan pengambilan minuman kosong atau air mineral. Kurangkanlah pengambilan minuman bergas dan bergula.

 Ubahlah gaya hidup kita mulai sekarang. Amalkan cara yang hidup yang sihat. Sesiapa yang malas-malas itu, ayuh rajinkan diri. Jadilah manusia yang terbaik untuk diri kita sendiri.

Allah sentiasa membuka ruang dan peluang untuk setiap hambaNya mencapai apa yang dimahukan. Mengapa kita sendiri yang enggan berusaha untuk menggapainya. Rahsia itu sudah pun ada di tangan anda. Ayuh, marilah, apa tunggu lagi!

About these ads

45 Responses to Mengapa Badan Gemuk? 5 Petua Menjadi Kurus!

  1. puding caramel berkata:

    terima kasih dengan tips ini!

  2. hafiz huzazi berkata:

    salam. Ada tak tips bagi golongan yang mengalami masalah penambahan berat badan?(tips untuk tambah berat badan)

  3. syafiqah rahman berkata:

    salam.tips nak bg nek kn berat bdn ade x?

    • sangmentari berkata:

      Untuk Hafiz dan Syafiqah… Susun jadual pemakanan. Amalkan pengambilan makanan berat teratur 3 kali sehari disamping beberapa siri makanan ringan. Ambil minuman yang mencukupi. Rajin juga membuat latihan fizikal bagi meningkatkan otot dan meningkatkan juga selera makan.

      Fokus pada makanan seperti roti, sayuran, buah-buahan yang mencukupi. Elakkan juga mengambil berlebihan kalori bagi mengelakkan mendapat penyakit. Semoga berjaya.

      • greensoul berkata:

        tq…coz slama ne mmg cr tips nak tambah berat bdn

      • greensoul berkata:

        lagi satu, sy ne alahan pada makanan laut & ayam…
        jadi sy nak tau diet makann yg sesuai utk sy

        • Ezairy M. Sallih berkata:

          Assalamualaikum Greensoul,

          Sekiranya kamu mengalami allergik dan alahan kepada sesetengan makanan laut dan sebagainya, kamu perlu mengelakkan daripada mengambil makanan tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa dengan menggoreng makanan laut juga tidak boleh mengurangkan kesan allergik pada tubuh.

          Kamu boleh mengambil suplemen vitamin C untuk membantu tubuh melawan tindak balas allergik dan alahan. Beberapa jenis supplemen lain juga boleh diambil untuk mengurangkan kesan alahan seperti Quercetin. Quercetin boleh juga diperolehi dengan meningkatkan pemakanan buah epal dan bawang merah.

  4. syafiqah rahman berkata:

    tenkiu.mama kem salam kat kamu n abg.blajar rajin2 katenye.

  5. CherryGirl berkata:

    ade x petue nk cpt kurus???????
    yg paleng cpt?????????
    hihi
    aku jeles ngok kwn aku kurus
    hoho

  6. sprawl berkata:

    This is my first visit here, but I will be back soon, because I really like the way you are writing, it is so simple and honest

  7. nurul huda berkata:

    Slm. sekadar berkongsi ilmu buat yg ingin tahu,

    pengurangan 500kcal (kalori) sehari dpt mengurangkan 0.5kg dlm masa seminggu & the other way around utk meningkatkan berat badan :)

    FOC consultation boleh diberi..hehe..

  8. ady afiza berkata:

    benarkah stress pun boleh buat kita cpt kurus? ya kot..bila asyik dok pendam, fikir masalah

    • Ezairy M. Sallih berkata:

      Assalamualaikum Ady Afiza.

      Stress dikaitkan dengan kenaikan berat badan melalui beberapa cara :

      1. Cortisol, hormon stres yang dirembeskan akan melambatkan proses metabolisme tubuh dan akan meningkatkan berat badan seseorang.

      2. Seseorang yang sedang dilanda stress lebih cenderung untuk mengambil makanan yang lebih manis, bergula, berlemak dan ini semua akan menyebabkan juga peningkatan berat badan.

      3. Stress yang yang berlebihan juga akan menyebabkan tubuh kita menyimpan lemak secara berlebihan daripada kuantiti normal.

      4. Sesetengah orang yang stress juga lebih mudah untuk mengambil kuantiti makanan-makanan ringan secara berlebihan untuk menghilangkan stress.

  9. gaga berkata:

    saye nak diet tapi tak boleh coz jatuh hati dgn makanan .
    haaa ~
    but saye nak tanye sesuatu kalau 50 berat tak ???

    • Ezairy M. Sallih berkata:

      Assalamualaikum Gaga.

      Berat badan yang ideal perlu dikira menggunakan sistem kiraan BMI (body mass index).

      BMI = berat (kg) / tinggi (meter kuasa dua)

      Underweight = <18.5
      Normal weight = 18.5-24.9
      Overweight = 25-29.9
      Obesity = 30 atau lebih

  10. nabiilah berkata:

    terima kasih kerana bg tips nih..
    i hope ezairy will success in ur life…

  11. atiqah jaini berkata:

    terima kasih untk tip yg saudara berikan sye akn cbe

  12. nur berkata:

    assalamualaikum…
    sy ad masalah dgn mknn..
    sjk akhir2 ni, xblh nk mkn sgt…
    klu mkn, bdn jd xselesa…
    perut senak
    plus, kepala jd pening…
    nape erkh?

  13. BlogSyarih.com berkata:

    Salam…
    tips yang bagus. Apa pun kena ada penyokong dan pembantu yang akan tolong kontrol semua nya dilaksanakan dengan berkesan. Kalau harap diri sendiri ish….kut payahlah nanti terlupa dan terlajak…

  14. Zuhana berkata:

    Salam Ezairy.

    any advice on food consumption for those yang wheelchair bound? exercise?

    History: She had an accident last 3 yrs. Right limb, below knee been amputated. Urgently need to loose weight in order to walk again by using prosthetic.

    Jazakallah.

    • Ezairy M. Sallih berkata:

      Waalaikumussalam Puan Zuhana.

      Langkah yang biasa digunakan untuk mengatasi masalah pengawalan berat badan bagi wheelchair bound ialah dengan pengawalan diet. Kebanyakan mereka mengalami pertambahan berat badan disebabkan oleh berlebihan diet makanan harian disamping kurangnya aktiviti senaman.

      Banyakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran dalam menu harian. Ini sangat penting. Pastikan juga mendapat bekalan air yang cukup di dalam tubuh. Seelok-eloknya lapan gelas sehari.

      Suka juga untuk saya nyatakan bahawa pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula, mengandungi lemak, makanan bergoreng juga hendaklah dikurangkan.

      Lakukan juga senaman dan exercise yang sewajarnya bagi mengekalkan kecergasan serta kesihatan fizikal.

  15. trisyia bat berkata:

    berapa bulan boleh kuruskan badan…..

  16. ct berkata:

    Saya nak turunkan 10kg, payah sangat la. Ikut tips ni, tapi selera makan bukan main lagi.Cam ne ek.

    • Ezairy M. Sallih berkata:

      Assalamualaikum ct,

      Cuba aktifkan gaya hidup anda. Tidak semestinya dengan senaman-senaman berat. Golongan yang aktif bekerja, mereka akan seronok menjalani kerja rutin seharian mereka. Rancang jadual harian anda dengan lebih sempurna, lebih aktif. Jadikan ianya lebih padat, anjal, dinamik dan penuh dengan pelbagai aktiviti.

      Elakkan pengambilan makanan yang berat, khususnya di waktu malam. Makan malam sebelum jam tujuh petang, itu sebaiknya. Makan dalam kekerapan yang sama setiap hari dalam kuantiti yang sedikit. Kurangkan segala jenis makanan yang tinggi nilai kolesterol.

  17. ezy berkata:

    saya mempunyai seorg anak gadis berusia 20 thn..kemusykilan saya..beratnya hanya 35kg dgn ketinggian146 cm adakah ianya normal bagi anak gadis? Selera makannya…pantang jumpa…x penah tolak……

  18. ida berkata:

    trima kasih coz bgi tips ni… i will try..

  19. JUE berkata:

    knape bdn sye naik…????sdgkn sye cume mkn nasi…sye xtdk mengamalkan langsung mkn makan ringan….dan betol ke makan slps pkul 7 ptg akan menaikkan brt bdn….?

  20. sha berkata:

    i nak cuba tapi…i boleh diet penuh sehari tapi bila dah malam,i x boleh tahan lapar..i rasa nak makan masa tu jugak…tolong saya ..i nak kurang 50 kilo dalam masa 8 bulan..tolong saya…

  21. sauna beauty berkata:

    REFLEKSI DIRI MEMBIMBANGKAN ANDA?
    INGINKAN BENTUK BADAN YANG CANTIK DAN LANGSING?
    DAPATKAN SET SAUNA PERIBADI ANDA DISINI!
    we accept orders for entire malaysia
    delivery within 1 day to your doorstep
    1 year warranty and services for all products
    untuk keterangan lanjut sila layari saunabeauty.com

  22. azmira berkata:

    saya mempunyai berat 92.. sye seorang yg sng naek brt bdn tp ssh trun.. bantulah sy untk atasi mslh sy.. dan mcm mne sy nk mencapai thp ideal dgn ketinggian saya 154cm.. huhuhu… please help me..

  23. min berkata:

    salam,
    thank dengan nasihat yg diberi…sy x ad mslh kegemukn..cuma ad sedikit mslh perkumpulan lemk di kwsn yg tak diingini..bagaimana ya ingin menghakis lemk2 tu selain bersenam??kerana,saya kekangan masa untuk bersenam..terima kasih..harap dapat maklum balas..

  24. min berkata:

    salam
    sm bgaimana pulak untuk hilangkan sembab di keliling mata??
    saya ni jenis yg tidak boleh terlebih tidur dan terkurang tidur..
    susah untuk saya mendapatkn tidur yg mencukupi kerana kehidupan di hostel tidk sama dengan asrama..kadang2 rakan2 saya selalu tegur mata saya nampak tidak bermaya dan hitam di bawah mata..bagaimana ya mahu menghilangkan nya???

  25. Lusiana berkata:

    Saya pengen kurus, dan cara diet yang sehat.

  26. yani berkata:

    go…go…go…

  27. SERIUS berkata:

    mmm..mudahjerrr… krgkn makan b’lbihan and bykkn b’senam…-_-`~

  28. Mia berkata:

    Aiii…..mia nk tanye..mia selalu x penah mizz …mlm mmg jarang makan….tp berat susah sangat nak turun….

  29. sayamuslimah berkata:

    Assalamualaikum,
    saye b’usia 13 tahun…saya tidak mengalami sbrg mslh kegemukan … saya boleh d’kategorikan berbdn normal tetapi saye mengalami mslh buncit…apa yg patut saya lakukan ? Harap dapat membantu …
    TQ :D

  30. syafarena berkata:

    klu camtu nk try arhhhh……………………….

  31. סושי berkata:

    Thanks for sharing your thoughts about food
    delivery. Regards

  32. Daniel Adam berkata:

    Very informative post. Let me share 1 interesting video berkaitan dengan topik diet ni. Ini slot dari program bual bicara ABCTV di USA. Just go and watch at http://tinyurl.com/kwuwuqu

  33. rini berkata:

    y saya mo turun berat badan susah bgt
    sy klo mkn gk bgt
    cm minum yg bergas itu suka bgt gmn crny mnghindari sgl minuman itu

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 10,718 other followers

%d bloggers like this: